• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
شنبه 30 شهریور 1398
کد مطلب : 79735
+
-

رشد چشمگیر موزه‌های استان با حضور بخش خصوصی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری آذربایجان شرقی از رشد چشمگیر موزه‌های این استان با استفاده از ظرفیت مجموعه‌داران خصوصی در 3 سال اخیر خبر داد. به گزارش ایسنا «مرتضی آبدار» با اشاره به نقش مهم خانه‌موزه‌ها در معرفی اشخاص تاثیرگذار در زمینه‌های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی اظهار کرد: خانه‌موزه‌ها فضاهای کالبدی برای نمایش بخشی از تاریخ یک ملت هستند و حفظ آنها به توسعه فضاهای فرهنگی جامعه و فراهم کردن زمینه‌های پژوهش، بررسی و نقد آرا کمک می‌کند. راه‌اندازی خانه‌موزه‌ها در واقع بخشی از رسالت حفظ مواریث فرهنگی جامعه برای آیندگان و تکثیر فضاهای فرهنگی آن است.

وی با اشاره به این‌که منطقه آذربایجان -  به‌خصوص تبریز - طی تاریخ مهد پرورش بزرگان تاثیرگذار در عرصه‌های مختلف فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و هنری بوده است، گفت: گستره تاثیرات این افراد حتی از مرزهای جغرافیایی ایران نیز فراتر رفته و بر این اساس، منطقه از ظرفیت بالایی برای معرفی شخصیت‌ها در قالب خانه‌موزه‌ برخوردار است.

آبدار بیان کرد: پس از تبدیل خانه استاد شهریار به موزه این شاعر نامدار و تاسیس اولین خانه‌موزه در تبریز، درب خانه ستارخان سردار ملی نیز به روی علاقه‌مندان گشوده شد. هفته گذشته هم خانه شیخ محمد خیابانی با همراهی فرهنگ‌دوستان در زمره خانه‌‌موزه‌های تبریز قرار گرفت و افتتاح شد.آبدار با اشاره به اهمیت ویژه حفظ خانه شیخ محمد خیابانی به عنوان یکی از سران نهضت آزادیستان گفت: این خانه به لحاظ انتساب به این شخصیت بزرگ و تاثیرگذار در تاریخ سیاسی و اجتماعی ایران از اهمیت خاصی برخوردار است. این خانه تاریخی در سال‌های اخیر توسط اداره کل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی تملک و مرمت شده است. 

مدیرکل میراث فرهنگی استان با بیان این‌که یکی از مهم‌ترین سیاست‌های این اداره کل در سال‌های اخیر تقویت سرمایه‌های اجتماعی و برقراری ارتباط موثر با دارندگان آرشیوها و نیز سازمان‌های ذی‌ربط برای افزایش غنای محتوایی خانه‌موزه‌ها بوده است، اظهار کرد: با تلاش این اداره کل، خانه‌موزه شیخ محمد خیابانی به کمک فرهنگ‌دوستان تبریزی به یکی از شاخص‌ترین و غنی‌ترین خانه‌موزه‌های کشور تبدیل شده است. 

آبدار با بیان این‌که مجموعه‌داران خصوصی همواره در راه‌اندازی موزه‌ها و شکل‌گیری آنها مشارکت غیرقابل انکاری داشته‌اند، ادامه داد: با حضور مجموعه‌داران فعال در استان، روند تجهیز موزه‌ها تسهیل و موزه‌های تخصصی - به‌ویژه خانه‌موزه‌ها - با رشد چشمگیر همراه می‌شود. 

این خبر را به اشتراک بگذارید